Know-How: zdrowie i medycyna

Warsztaty KNOW-HOW: ZDROWIE I MEDYCYNA

WARSZAWA
12 LUTEGO 2020
siedziba Allegro
budynek Q22, Aleja Jana Pawła II 22

Szkolenie dla dziennikarzy i redaktorów zajmujących się służbą zdrowia, medycyną, farmacją oraz ochroną środowiska – zarówno z mediów ogólnopolskich, jak też regionalnych i lokalnych.

ORGANIZATORZY:

PARTNER:

 

PROGRAM WARSZTATÓW

ALEKSANDRA KUROWSKA
„Pieniądze i prawo w ochronie zdrowia” – jak nie dać się zwieść politykom i nie zawsze uczciwemu PR koncernów farmaceutycznych oraz placówek medycznych. Gdzie szukać wiarygodnych danych i rzetelnych komentatorów

MARIA ZAWAŁA
„Kierunek zdrowie” – warsztat dziennikarza odpowiedzialnie informującego, co jest zdrowe, a co na pewno takie nie jest.

MEC. PAULINA KIESZKOWSKA-KNAPIK
„Apteki w internecie” – co mogą a czego nie mogą sprzedawać i czy każda apteka może działać w sieci.

DR N. MED. PIOTR SOSZYŃSKI
„E-zdrowie jako przyszłość opieki zdrowotnej” – stan obecny oraz trendy w Polsce i na świecie

ALEKSANDRA i PIOTR STANISŁAWSCY
„Medyczni szarlatani i kreowane przez nich mity o zdrowiu” – jak wykorzystują do swoich celów media, po czym ich rozpoznać oraz jak nie stać się ich narzędziem.

ALEKSANDRA i PIOTR STANISŁAWSCY
„Fakty i mity na temat zanieczyszczenia środowiska i zmiany klimatu oraz ich wpływu na zdrowie Polaków” – jak informować o smogu, brudnej wodzie czy rozprzestrzenianiu się nowych chorób, żeby zainteresować, a nie przerazić.  

PRELEGENCI

PAULINA KIESZKOWSKA-KNAPIK Adwokat, doradza przedsiębiorcom i organizacjom branżowym w zakresie prawa ochrony zdrowia, zwłaszcza prawa farmaceutycznego, ustawy refundacyjnej i ustawy o działalności leczniczej. Jest współzałożycielką Fundacji Lege Pharmaciae, organizacji pozarządowej powstałej w celu analizowania i poddawania debacie publicznej regulacji prawnych w sektorze ochrony zdrowia. W Obywatelskim Forum Legislacji przy Fundacji Batorego działa na rzecz wprowadzenia w Polsce standardów europejskich w dziedzinie stanowienia prawa. Rekomendowana przez polskie („Rzeczpospolita” i „Dziennik Gazeta Prawna”) oraz międzynarodowe (Chambers Europe, Who’s Who, PLC Which Lawyer) rankingi jako najlepszy specjalista prawa farmaceutycznego w Polsce. Doradza pro bono organizacjom pacjentów, m.in. Federacji Pacjentów Polskich i Fundacji Onkologicznej Alivia.

ALEKSANDRA KUROWSKA Przez ostatnie dwa lata kierowała redakcją serwisu PolitykaZdrowotna.com. Odeszła za końcem 2019 roku, aby stworzyć własny ekspercki serwis Cowzdrowiu.pl z informacjami, analizami i komentarzami dotyczącymi systemu opieki zdrowotnej. Zajmuje się tą tematyką od wielu lat. Współpracuje z miesięcznikiem „Ogólnopolski System Ochrony Zdrowia”, pisze do „Służby Zdrowia”, „Menadżera Zdrowia” i „Dziennika Gazety Prawnej”.

PIOTR SOSZYŃSKI Dyrektor ds. strategicznego doradztwa medycznego Medicover Polska. Absolwent Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, doktor nauk medycznych, specjalista w zakresie chorób wewnętrznych. Kilkanaście lat pracował jako lekarz i nauczyciel akademicki w Klinice Endokrynologii CMKP, w tym czasie odbył kilkuletni staż w wiodących ośrodkach medycznych w USA, m.in. w Harvard Medical School w Bostonie. Od 2005 roku związany jest z Medicover. Był członkiem zarządu i dyrektorem ds. medycznych (2010-2017), obecnie odpowiada za strategiczne doradztwo medyczne, głównie w zakresie innowacji, e-zdrowia i telemedycyny. Członek zarządu Telemedycznej Grupy Roboczej i Komisji ds. jakości kształcenia przy Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych i rozdziałów w książkach, współautor Raportu Zdrowia Medicover „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2013-2017”.

ALEKSANDRA i PIOTR STANISŁAWSCY Małżeństwo, które od blisko 20 lat pisze o nauce. Najpierw publikowali w mediach tradycyjnych: „Rzeczpospolitej”, „Gazecie Wyborczej”, „Przekroju”, „Focusie”, „Wiedzy i Życiu”. Potem zapragnęli pisać o nauce na własny rachunek i w 2012 roku założyli blog Crazy Nauka. Co miesiąc zagląda na niego pół miliona internautów, na Facebooku mają 120 tys. fanów. Co sobotę mierzą się z naukowymi mitami w audycji „Homo Science” w Radiu Tok FM. Prowadzą szkolenia, warsztaty, opowiadają o nauce sposób łatwy i przyjemny. Autorzy książki “Fakt, nie mit. Obalamy naukowe mity”.

MARIA ZAWAŁA Dziennikarka i publicystka od lat zajmująca się problematyką zdrowotną w każdym jego aspekcie. Redaktor programów telewizyjnych i internetowych w Telewizji TVS. Autorka magazynu medycznego „Kierunek Zdrowie”. Współpracuje z miesięcznikiem „Uroda Życia”. Czterokrotna laureatka konkursu Dziennikarz Medyczny Roku. Jest jednym z pionierów multimedialnego reportażu w Polsce, w 2014 roku w imieniu redakcji „Dziennika Zachodniego” odbierała nagrodę Grand Press Digital.

RELACJA

W informowaniu o zdrowiu liczą się fakty, a nie opinie

30 dziennikarek i dziennikarzy uczestniczyło w warsztatach o zdrowiu i medycynie (fot. Simona Supino)

„Ważne, aby rozprawiając się w mediach z mitami, nie wzmacniać ich, ale je rozdrabniać” – przekonywali Aleksandra i Piotr Stanisławscy, autorzy bloga Crazy Nauka, podczas warsztatów „Know-how – zdrowie i medycyna w dziennikarstwie”.

Ośmiogodzinne warsztaty, jakie magazyn „Press” zorganizował wspólnie z Allegro, rozpoczęły się od omówienia źródeł z wiarygodnymi danymi na temat polskiej służby zdrowia, a zakończyły ćwiczeniem z projektowania serwisu internetowego, który w sposób pełny i rzetelny prezentowałby informacje o epidemii koronawirusa (Covid-19).

– W Polsce mamy problem z tak podstawowymi danymi z zakresu opieki zdrowotnej, jak liczba szpitali czy długość kolejek do specjalistów – mówiła Aleksandra Kurowska, do końca 2019 roku kierująca redakcją serwisu PolitykaZdrowotna.com, a teraz tworząca serwis ekspercki Cowzdrowiu.pl. Wskazała liczne ogólnodostępne źródła, z których każdy dziennikarz zajmujący się zdrowiem i medycyną powinien na co dzień korzystać.

– Staram się przygotowywać informacje według evidence-based medicine, czyli medycyny opartej na badaniach naukowych – mówiła Maria Zawała z Telewizji TVS (fot. Simona Supino)

– Trzeba pamiętać, że nie jesteśmy lekarzami, a tylko dziennikarzami. Wszelkie materiały o zdrowiu powinniśmy robić w oparciu o sprawdzoną wiedzę medyczną, choć nie zawsze jesteśmy w stanie ocenić, czy lekarz przekazuje nam tę najnowszą wiedzę. Dlatego tak ważne jest samokształcenie – mówiła w swojej prezentacji Maria Zawała, wielokrotna laureatka konkursu Dziennikarz Medyczny Roku, autorka cotygodniowego magazynu „Kierunek Zdrowie” w Telewizji TVS.

Dziś blogerzy popularnonaukowi, a przed laty dziennikarze mediów tradycyjnych („Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Przekrój”, „Focus”, „Wiedza i Życie”), Aleksandra i Piotr Stanisławscy na konkretnych przykładach rozprawiali się ze zmorami nękającymi media. Należy do nich podkreślanie mitów o pseudonaukowych korzeniach, bo dobrze klikają się w internecie; sięganie po opinie zamiast po fakty z pewnego źródła; kreowanie rzekomych autorytetów. – W każdej dziedzinie są ludzie, którzy zdryfowali. To dotyczy także lekarzy. Niestety im mniej ktoś jest kompetentny, tym bardziej śmiały do wypowiadania się w mediach – podkreślał Stanisławski.

Wśród prowadzących warsztaty byli także eksperci spoza mediów. – Chciałbym przestrzec przed pokazywaniem przez media procesu leczenia przez pryzmat jednego pacjenta. Takie historie są fajne, ale trzeba pamiętać, że medycyna zna różne przypadki – mówił doktor nauk medycznych, specjalista w zakresie chorób wewnętrznych, a obecnie dyrektor ds. strategicznego doradztwa medycznego Medicover Polska. Przedstawił on, na jakim etapie rozwoju jest w Polsce telemedycyna i co dzięki niej zmienia się w opiece zdrowotnej.

Meecenas Paulina Kieszkowska-Knapik przedstawiła dziennikarzom, jak wygląda regulacja rynku farmaceutycznego (fot. Simona Supino)

Z kolei mecenas Paulina Kieszkowska-Knapik, specjalistka prawa farmaceutycznego, opowiadała, z jakimi problemami prawnymi borykają się polskie apteki, co może być kopalnią tematów dla mediów. – To jest świat absurdów. W związku z zakazem reklamy właściciele aptek mają procesy sądowe za informację „Mówimy po litewsku”, za naklejenie na witrynie logo MasterCard czy mierzenie ciśnienia klientom – mówiła Kieszkowska-Knapik.

W szkoleniu zorganizowanym przez „Press” i Allegro wzięło udział 30 osób z redakcji reprezentujących pełny przekrój mediów. Partnerem warsztatów była firma Medicover. (GK)