Know-How: dziennikarstwo ekonomiczne 2020

WEBINARIUM 9 czerwca 2020

Szkolenie online dla dziennikarzy i redaktorów zajmujących się ekonomią, finansami i gospodarką – zarówno z mediów ogólnopolskich, jak i regionalnych i lokalnych. Prowadzący, cenieni dziennikarze i eksperci, przekażą uczestnikom pakiet informacji niezbędnych do zrozumienia tego, co stało się z gospodarką w powodu pandemii koronawirusa COVID-19.  

ORGANIZATORZY:

PARTNER:

PROGRAM WARSZTATÓW

IGNACY MORAWSKI „Krajobraz gospodarczy po wybuchu pandemii” – marzec to był szok, w kwietniu dominował strach, maj był miesiącem nadziei. Co przyniesie lato? MAREK CHĄDZYŃSKI „Ile naprawdę warta jest tarcza antykryzysowa” – jak zmierzyć wielkość i skuteczność działań rządu ratujących gospodarkę, ile państwo pieniędzy dodrukowało, ile pożyczyło i co dalej z dyscypliną fiskalną. DAGMARA BRZEZIŃSKA „Handel w sieci ratował sklepy podczas blokady” – zmiany w preferencjach zakupowych Polaków e-commerce w Polsce. PIOTR MAZURKIEWICZ „Gdzie rząd szuka pieniędzy” – wpływy z nowych podatków (od cukru, małpek i e-papierosów) nie załatają dziury w budżecie państwa. Zapowiedzi kolejnych danin (podatku cyfrowego, od śladu węglowego i wielkich korporacji) to tylko polityczne bicie piany? WIKTOR BUDZEWSKI „Banki udźwigną kryzys, ale część ciężaru będą chciały przerzucić na klientów” – jeszcze nie uporały się ze starymi problemami, jak kredyty frankowe, a spadły na nie nowe – niskie stopy procentowe i konieczność robienia odpisów z powodu pandemii COVID-19. Kryzys może być wykorzystywany przez silniejszych przeciwko słabszym, czyli przez sektor bankowy przeciwko konsumentom. Gdzie tkwią potencjalne obszary ryzyk i nadużyć? MACIEJ SAMCIK „Oszczędności Kowalskiego w dobie lokat bankowych oprocentowanych na zero procent” – ponad półtora biliona złotych Polacy trzymają w gotówce i w depozytach bankowych. Zjada je inflacja. Czy zostaną zamienione na obligacje, akcje, a może nieruchomości? Jak pisać o oszczędzaniu w erze zarazy?

PRELEGENCI

DAGMARA BRZEZIŃSKA Commercial category management director w Allegro. Prelegentka z bogatym doświadczeniem w firmach z sektora FMCG, gdzie zdobywała umiejętności i wiedzę z obszaru marketingu oraz sprzedaży. Zarządzała projektami menedżerskimi i rozwojowymi dla takich marek jak: Coty, Miss Sporty, L’Oréal, Unilever, Notino, iperfumy.pl.

WIKTOR BUDZEWSKI Adwokat, partner zarządzający w Kancelarii KBiW Kurpiejewski Budzewski i Wspólnicy. Specjalizuje się w prowadzeniu sporów oraz w szeroko rozumianym prawie korporacyjnym. Ekspert w dziedzinie spraw frankowych – jako jeden z pierwszych reprezentował kredytobiorców w sporach z bankami. Autor wielu artykułów, prelegent na konferencjach i szkoleniach poświęconych tematyce kredytów powiązanych z walutami obcymi.

MAREK CHĄDZYŃSKI Dziennikarz ekonomiczny od ponad 20 lat. Obecnie pracuje w „Dzienniku Gazecie Prawnej”, a wcześniej był w redakcji „Parkietu” i PAP. Specjalista od kontrolowania finansów publicznych i analizy podstawowych parametrów gospodarczych. Rozprawia się z mitami ekonomicznymi, analizuje spory gospodarcze, weryfikuje teorie wygłaszane przez polityków. Nominowany do Grand Press Economy 2018.

PIOTR MAZURKIEWICZ Od kilkunastu lat dziennikarz i publicysta działu ekonomicznego „Rzeczpospolitej”. Wcześniej pisał do „Dziennika” i „Gazety Wyborczej”. Analizuje przemiany stylu życia i zachowań konsumentów, odsłania absurdy podatkowe, łowi gospodarcze ciekawostki, ale pokazuje też globalne trendy. Laureat Nagrody Specjalnej prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2011 roku. Nominowany do Grand Press Economy 2019.

IGNACY MORAWSKI Ekonomista (absolwent Uniwersytetu Bocconi w Mediolanie), założył serwis SpotData, który od czerwca 2017 roku jest częścią wydawnictwa Bonnier Business Polska („Puls Biznesu”). Kieruje zespołem przygotowującym analizy gospodarcze, raporty makroekonomiczne, monitoring branż, mapę ryzyk. W codziennym newsletterze prezentuje najważniejsze wskaźniki i trendy w gospodarce. Serwis SpotData był nominowany do Grand Press Digital 2019.

MACIEJ SAMCIK Redaktor naczelny serwisu Subiektywnie o Finansach. Ponad 20 lat temu został dziennikarzem ekonomicznym (pisał do „Gazety Wyborczej). Od 11 lat jest blogerem. Pisze o finansach osobistych, oszczędzaniu, inwestowaniu. Broni konsumentów, prześwietla reklamy, recenzuje produkty finansowe, pomaga podejmować właściwe decyzje. Laureat Grand Press Economy 2014.

RELACJA

Jak wygląda sytuacja gospodarcza po wybuchu pandemii i gdzie w czasach zarazy szukać ciekawych tematów, dowiedzieli się uczestnicy webinarium „Know-how – dziennikarstwo ekonomiczne” zorganizowanego 9 czerwca przez magazyn „Press” i Allegro. – Marzec to był szok, w kwietniu dominował strach, maj był miesiącem nadziei, a co przyniesie lato? – zastanawiał się podczas spotkania online z dziennikarzami i redaktorami Ignacy Morawski, ekonomista, założyciel serwisu analitycznego SpotData, nominowanego do Grand Press Digital 2019. Pokazał on, jak analizować zjawiska z obszarów, których nie znają ani dziennikarze, ani ekonomiści, wskazał źródła informacji, modele, sposoby przyjmowania i weryfikacji założeń. A na koniec wysunął optymistyczny wniosek: – Lato przyniesie potężną stymulację popytu konsumpcyjnego i inwestycyjnego oraz walkę o powrót do normalności. Marek Chądzyński, dziennikarz „Dziennika Gazety Prawnej”, nominowany do Grand Press Economy 2018, przedstawił tarcze antykryzysowe, które mają ratować polską gospodarkę, źródła ich finansowania i wpływ na budżet państwa. Natomiast Piotr Mazurkiewicz z „Rzeczpospolitej”, nominowany do Grand Press Economy 2019, który m.in. zajmuje się łowieniem podatkowych absurdów, przedstawił kolejne pomysły rządu na nowe podatki i zastanawiał się nad ich skutecznością. Wpływ zakazów w czasie pandemii na handel detaliczny oraz analizę rynku e-commerce i zmiany w preferencjach zakupowych Polaków przedstawiła Dagmara Brzezińska, commercial category management director w Allegro. – W kwietniu liczba transakcji w handlu internetowym najbardziej wzrosła w kategorii delikatesy, o 374 proc. rok do roku, dom i ogród – o 173 proc. i komputery – o 133 proc. W sumie jednak Polacy nauczyli się robić zakupy rzadziej, biorąc pod uwagę sklepy stacjonarne lub internetowe, ale kupują więcej produktów za jednym razem – mówiła Brzezińska. Z kolei mecenas Wiktor Budzewski, który specjalizuje się w prowadzeniu sporów i w prawie korporacyjnym, pokazał, jak zmieniło się otoczenie prawne w związku z pandemią COVID-19 i wprowadzaniem czterech ustaw specjalnych, 13 rozporządzeń rządu, 12 rozporządzeń ministra zdrowia, szeregu obwieszczeń, poleceń i decyzji. Ekspert przedstawił wpływ nowego prawa na sytuację banków i ich klientów. Banki, jako główne źródło kolejnych tematów dla dziennikarzy, wskazał również Maciej Samcik, założyciel i redaktor naczelny serwisu Subiektywnie o Finansach. – Proponuję się im przyglądać, bo spadające marże odsetkowe będą próbowały rekompensować sobie opłatami i prowizjami, będą też próbowały przyspawać do kont klientów inne oferty niż depozyty. Spodziewam się prób omijania ustawy antylichwiarskiej. Z kolei nasi czytelnicy zaczną się interesować funduszami inwestycyjnymi, przede wszystkimi EFF-ami – mówił Samcik. Celem szkoleń organizowanych przez magazyn „Press” i Allegro jest podnoszenie poziomu dziennikarzy specjalizujących się w wybranych dziedzinach. Doświadczeni i nagradzani dziennikarze oraz branżowi eksperci dzielą się wiedzą z uczestnikami warsztatów. Partnerem „Know-how – dziennikarstwo ekonomiczne” była Kancelaria KBiW Kurpiejewski, Budzewski i Wspólnicy. (GK)